Pravdou je, že zajíždění nového auta už není zdaleka taková věda jako dřív. Naši tatínkové a dědečkové zajížděním embéček a trabantů strávili klidně i několik měsíců, k novým vozům se běžně dostávala i cedulka „V záběhu”, která auto zdobila první tisícovky kilometrů. Jelikož se tehdy jezdilo méně, znamenalo to klidně i několik měsíců.

Dříve bylo skutečně nutné motor mechanicky zaběhnout. Až v reálném provozu se vymezily potřebné vůle a vše se zabrousilo tak, aby byl chod co nejhladší. Dnešní moderní výroba chrlí motory mnohem přesněji vyrobené a z lepších materiálů. I tak se ale jedná o mechanický stroj a určitý záběh je namístě. Proto informace o zajíždění nového motoru nezmizely z manuálů jednotlivých vozů. Navzdory slovům řady prodejců.
A potřebu záběhu nového auta před časem potvrdil i tiskový mluvčí automobilky Škoda Zbyněk Straškraba: „Přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále je mikrogeometrie povrchu v určitém výrobním rozptylu. A u navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností,” uvedl mluvčí pro Garáž.cz.

Jak se tedy k novému vozu během prvních několika tisíc kilometrů chovat? Níže jsme pro vás připravili několik bodů, které je dobré u nového auta dodržovat.

studený motor by se neměl zahřívat na volnoběh, ale klidnou jízdou
během první tisícovky kilometrů by se neměl motor příliš vytáčet (nepřekračovat cca 2/3 maximálních otáček)
nepodtáčet motor (to mu ale neprospívá ani po zajetí)
během prvních cca dvou tisíc kilometrů nezapřahovat za vůz naložený přívěs
nejezděte stálou rychlostí, ale tempo střídejte, aby se komponenty zaběhly v různých rychlostech i teplotních zatíženích
u motorů s turbem posledních pár minut před dojetím do cíle zvolnit, případně po dojetí vyčkat ještě chvíli s vypnutím motoru, aby se turbodmychadlo stačilo vychladit
dodržovat termín první výměny oleje a olejového filtru (zpravidla přibližně po tisíci kilometrech)
nezapomínejte také na zajetí brzd – brzděte plynule a vyvarujte se přehřátí brzd
Po ujetí přibližně pěti tisíc kilometrů by měl být motor již zajetý a v tu chvíli se ho nebojte občas vytočit do vysokých otáček. Tím se v něm vypálí nechtěné usazeniny a motoru to prospívá. I nadále se ale vyvarujte podtáčení, studenému chodu na volnoběh nebo svižné jízdě s turbem do posledních metrů cesty. To jsou činnosti, které škodí i motoru zajetému.

18.8.2020

[286]

Nahoru