Nápad na tzv. bezvzduchovou pneumatiku, tedy takovou, která ke své správné funkci nepotřebuje být nahuštěna vzduchem pod určitým tlakem, není zas tak nový. Co máme před sebou, je první použití tohoto nápadu na sériově vyráběném silničním automobilu. Byť se zatím díváme na prototyp.

Michelin se ve spolupráci s koncernem General Motors pustil do vývoje kola, které pojmenoval Uptis – Unique Punctureproof Tire System, česky Unikátní systém pneumatiky odolný vůči propíchnutí. Slova systém a kolo jsou použita proto, že se nejedná v pravém slova smyslu o pneumatiku – je v jednom kuse s diskem.
Váhu auta zde nedrží tlak vzduchu, nýbrž žebrování. Jeho jednotlivá žebra jsou vyrobena z kombinace gumy s pryskyřicí vyztuženou laminátem.

Výhod takového zařízení je řada. Kromě toho, že nehrozí propíchnutí, nehrozí ani proražení bočnice pneumatiky o kámen nebo o ohromnou díru v asfaltu. Podle tiskové zprávy se tak řidiči cítí bezpečněji.

Kromě toho má dle Michelinu patřit k výhodám snazší údržba a kratší doba, kdy např. auta firemních flotil stojí, a tak působí ztráty. Celá společnost má také benefitovat z nižší spotřeby surovin na výrobu pneumatik, protože se ročně cca 200 milionů pneumatik vyhazuje z hlediska opotřebení předčasně, a to právě kvůli defektům.
Ovšem, tento systém má i své nevýhody. Změnou nahuštění pneumatik lze snadno měnit jejich kontaktní plochu s povrchem, což vědí zejména příznivci jízdy v terénu – upuštěním vzduchu se zvětší kontaktní plocha, takže se auto tolik neboří na měkkém podkladu a pneumatika lépe zabírá.

Co tisková zpráva nezmiňuje, je, jak se Uptis vypořádá např. s blátem či jinými nečistotami, které se dostanou mezi žebra. Tam totiž můžou zcela rozhodit vyvážení kol a způsobit vibrace volantu či celého auta.
Ovšem, tento systém má i své nevýhody. Změnou nahuštění pneumatik lze snadno měnit jejich kontaktní plochu s povrchem, což vědí zejména příznivci jízdy v terénu – upuštěním vzduchu se zvětší kontaktní plocha, takže se auto tolik neboří na měkkém podkladu a pneumatika lépe zabírá.

Co tisková zpráva nezmiňuje, je, jak se Uptis vypořádá např. s blátem či jinými nečistotami, které se dostanou mezi žebra. Tam totiž můžou zcela rozhodit vyvážení kol a způsobit vibrace volantu či celého auta.

7.6.2019

[238]

Nahoru