Chystaný model od Mercedesu s pracovním názvem EQXX chce být tím nejlepším hned ve dvou ohledech – energeticky nejefektivnější elektromobil, jaký kdy byl vytvořen, a zároveň elektromobil, který nabídne největší dojezd na trhu. Zatímco automobily se spalovacím motorem totiž běžně na jednu nádrž ujedou přes tisíc kilometrů, levnější elektromobily s cenou okolo jednoho milionu zvládnou odhadem 400. A někdy ani to ne.
Mercedes na to nepůjde přes obří baterie, ale u svého kompaktního modelu vypiluje k dokonalosti aerodynamiku (a bezpochyby i samotný elektromotor). Hovoří se o koeficientu Cx na úrovni 0,20. Extrémní VW XL1 měl Cx=0,18, ale tady nejspíš půjde o více uživatelsky komfortní vozidlo. Nová Fabia 4, která svou pokročilou aerodynamikou překvapila, se pyšní součinitelem odporu 0,28.
Do prodeje by vůz měl zamířit už zkraje příštího roku za dosud neoznámenou pořizovací cenu a na vývoji podílejí také specialisté z týmu Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain. Spotřeba by podle automobilky měla být jednociferná, tedy maximálně 9 kWh/100 km. Pro srovnání: například Škoda Enyaq má spotřebu nejméně 14,6 kWh, v případě výkonnějších verzí klidně i přes 20.
Německá automobilka počítá, že do konce desetiletí investuje do elektromobility 40 miliard eur. Do roku 2025 se začnou používat tři nové elektrické platformy: MB.EA pro střední a velká auta, AMG.EA pro e-automobily Mercedes-AMG a VAN.EA pro elektrické dodávky a lehká užitková vozidla. Od roku 2030 by pak Mercedes měl vyrábět výhradně elektromobily.
„Naším hlavním úkolem v této transformaci je nadchnout zákazníky pro přechod na elektromobilitu přesvědčivými produkty. Pro značku Mercedes-Benz je průkopnická vlajková loď EQS jen začátkem této nové éry,“ řekl šéf firmy Ola Källenius.
7.6.2024
[314]