Nedávno jsme si připomněli, že v okolních evropských zemích se značení paliv liší a někdy poměrně zásadně oproti českým zvyklostem. Především na malých čerpacích stanicích mimo hlavní tahy si může zmatkující motorista snadno různá paliva poplést.
Co v takové situaci dělat a jak postupovat? Popíšeme si jednotlivé případy, kdy někdo natankuje odlišný druh paliva. Ne vždy to hned znamená odtah a zkaženou dovolenou. Ale opravdu záleží na situaci a podílu špatného paliva.

Natankoval jsem benzin do dieselu
Tahle situace se stane asi nejčastěji. I když vás neodradil nápis DIESEL na víčku nádrže a vzali jste do ruky tankovací pistoli s benzinem, mechanicky tomu nic nebrání a do naftového auta lze benzin natankovat.

Stane se ale něco vážného? Záleží na tom, kolik toho benzinu je. Někteří řidiči dokonce ze zvyku například v zimě tankují do plné nádrže nafty pár litrů benzinu jako ochranu před zamrzáním nafty. Ale to jde dělat jen u starých, většinou ještě „komůrkových“ dieselů. U moderních motorů se může poškodit palivové čerpadlo, velice citlivé vstřikovače (ty může při dlouhodobém používání poškodit i nekvalitní nafta s nízkou mazivostí) a také filtr pevných částic.
Vstřikování moderních aut je velice choulostivé. Nafta musí mít dobré mazací schopnosti, aby nedošlo k poškození systému. A benzin samozřejmě mazivost nafty snižuje

Pokud si chyby rychle všimnete a natankujete do nafťáku třeba jen dva tři litry benzinu, není ještě vše ztraceno. Je to na zvážení, a pokud chcete mít klid, volejte odtah a servis. U auta v záruce je to asi jediná možnost, rozhodně další akci konzultujte s autorizovaným servisem.

Pokud to chcete risknout, tak nestartujte, nikam nejezděte, zaplaťte za ten benzin a v klidu dotankujte plnou nádrž kvalitní naftou ještě u téhož stojanu. Ideálně před dotankováním použijte speciální aditivum do nafty, například vyzkoušený a dobře fungující VIF (mívají ho na benzinkách mezi doplňky).
Dá se říci, že pokud bude poměr benzinu v naftě zhruba do 5 % objemu, nemělo by se nic stát. Nafta ale bude z principu hůře mazat, takže by se vážně mohlo zvýšit opotřebení vstřikovačů a palivového čerpadla. Nechtějte po autu plný výkon a při každé příležitosti dotankovávejte kvalitní naftou, třeba každých 50 km, ať se ten poměr benzinu neustále snižuje.

Pokud je benzinu hodně, třeba přes deset litrů (nebo plná nádrž), už je to problém. Nestartujte, dokonce ani nezapínejte zapalování, ať se nerozeběhne palivové čerpadlo. Volejte odborný servis, popište situaci a řiďte se pokyny. Bez odtahu už se neobejdete, protože taková situace se na místě obvykle vyřešit nedá, leda by šlo palivo z nádrže jednoduše odčerpat. Záleží na typu auta, ne u všech to snadno půjde.

Natankoval jsem naftu do benzinu
Tohle tak jednoduché nebude, protože tankovací hrdlo benzinového auta má menší průměr než tankovací pistole na naftu. Ale jsou takoví specialisté, kterým se tento nelehký úkol podařil. Navíc k němu snadno může dojít, když vám dojde benzin cestou, vy jdete pěšky k nejbližší pumpě, tam si koupíte kanystr a v tom stresu zapomenete, že nejedete svým naftovým pašíkem, ale manželčinou fabií na benzin. Takže koupíte ze zvyku do kanystru naftu a tu pak vyklopíte do nádrže benzinového auta.
Je to velký problém? Záleží, co máte za auto. Nafta bude totiž v benzinu působit jako olej, takže sníží jeho kvalitu a zhorší jeho hoření. Teoreticky ale auto jen hůře pojede. Samozřejmě zase záleží na tom, kolik té nafty je. Jakkoli to nemůžeme doporučit, hlavně pokud máte ještě auto v záruce, stejně jako u malého množství benzinu v naftovém autě by nemuselo malé množství nafty v benzinovém autě vadit, pokud dotankujete plnou nádrž benzinem a použijete navíc nějaké benzinové aditivum.

Ucítíte, že auto pojede hůř. Nechtějte po něm plný výkon a opět při každé příležitosti, třeba po 50 km, dotankujte benzinem, ať se poměr nafty neustále snižuje. U vozů s nepřímým vstřikováním a bez přeplňování by se skutečně nemělo stát nic hrozného. Bude to, jako by auto bralo trochu oleje: hůře to pojede a pravděpodobně si trochu zanesete svíčky, takže je budete muset při prvním pravidelném servisu vyměnit. Odnést to také může palivový filtr.
U přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním je to větší problém, protože nafta může ucpat vstřikovače, stejně jako palivové vedení. Asi největším rizikem je ale možné poškození katalyzátoru. Nicméně tak dva litry nafty naředěné třeba padesáti litry benzinu nemusí znamenat vážný problém, který by vyžadoval odtah.

Samozřejmě pokud je té nafty hodně, třeba čtvrt nádrže a víc, už vám nic jiného než odtah nezbude. Nestartujte, ať se nezapne palivové čerpadlo. Pak většinou stačí jen odčerpat naftu. Jinak bude nutné vyčistit celý palivový systém, což může být průšvih klidně za deset tisíc korun (odtah, čištění palivového systému, nové díly) v závislosti na typu auta.

Vzal jsem benzin s nízkým oktanovým číslem
Tohle se také může stát, zejména v zahraničí, kde se benziny značí trochu jinak. Případně prostě ze zvyku sáhnete po jiné pistoli. Záleží, jaké máte auto, ale moderním vozům se senzory klepání by to už mělo být jedno. Budou mít nižší výkon a vyšší spotřebu, ale katastrofa by se stát neměla.
Nechtějte ale po autě plný výkon, zejména pokud se jedná o přeplňovaný motor. Po vyjetí části nádrže dotankujte lepším benzinem s vyšším oktanovým číslem. Alternativně lze použít různé produkty určené ke zvýšení oktanového čísla, ale to raději používejte jen takové, které jsou vyzkoušené a dobře hodnocené.

Vzal jsem omylem ethanol E85 nebo bionaftu B100
Ačkoli jsou moderní auta již uzpůsobená na paliva s vyšším podílem biosložky v palivu, obvyklá hranice u benzinových aut je 10 % (benzin E10) a u nafty maximálně 30 % (nafta B30). Benzin E85 (s 85% podílem biosložky) hořet bude, ale auto pojede trochu hůře a hrozí při dlouhodobém používání opotřebení ventilových sedel. Ethanol je totiž „suchý“, nemaže tak dobře jako benzin. Také na sebe váže vodu a jednotlivé díly jsou pak náchylnější na korozi. Ano, povinná biosložka vašemu autu škodí i v pětiprocentním měřítku, natož 85%.

U nafty je to podobné. Stoprocentní bionafta se do moderních osobních aut nehodí, obvykle na ni nejsou vůbec uzpůsobená. Naftu B100 tankují převážně zemědělské stroje či autobusy a nákladní auta s upravenými motory. Hrozí vážnější poškození celé palivové soustavy. Ne snad, že byste nutně museli nechat takovou naftu vypustit, ale dlouhodobý provoz se na ní určitě nedoporučuje.

13.7.2020

[285]

Nahoru