Můžete mít v autě za miliony klidně 500 koní, manuál a pohon zadních kol, ale bez funkčních brzd bude celá paráda k ničemu. Umět včas zastavit je totiž naprostou nutností pro přežití v silničním provozu. Za dobrou řádku let technologie pokročily, takže už nezpomalujeme klackem nebo nohama, nýbrž brzdami.
Jak brzdy fungovaly dříve, jak pracují dnes, co dělat v krizi, a čemu se naopak vyhnout, prozradíme v následujících řádcích, které vznikly ve spolupráci s Karlem Mulačem, specialistou týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto, a Jáchymem Frýdkem, koordinátorem aplikace brzdových regulačních systémů.
Pořádek je základ
Víte, proti čemu není imunní žádný podpůrný systém? Proti mechanické překážce, která zabrání plnému sešlápnutí brzdového pedálu. Proto udržujte prostor pod nohama řidiče čistý, bez „poletujících“ koberečků a vždy noste vhodnou obuv. Boty pro kosmonauty nebo žabky vážně nejsou rozumným řešením.
Dále je nutné zvolit správný posez, sklon opěradla nastavit do úhlu cirka 20 stupňů od svislé osy, tedy v sedačce sedět, nikoliv ležet, a vhodně držet volant. Proč? Tyto faktory ovlivňují sílu, kterou je šofér schopen v krizi na pedál vyvinout.
Jak ale poznám, že brzdy začínají vadnout? „Při brzdění se zvyšuje síla potřebná k vyvolání brzdného účinku, takže má řidič pocit, že auto nebrzdí. Prodlužuje se také zdvih pedálu, pedál takzvaně utíká. Dalším projevem je, že brzdy začínají smrdět a při zastavení se od předních kol valí černý prach. To se bavíme o teplotách brzdových kotoučů cirka 700 stupňů Celsia,

Důležité je nepanikařit, ale uvědomit si, co může být důvodem ztráty brzdného účinku. To rozhoduje o tom, jak danou situaci řešit. „Dopravním nehodám se profesně věnuji už delší dobu a moje poznatky jsou takové, že pokud je udávanou příčinou kolize technická závada, tak prakticky vždy jde o zanedbanou údržbu.
Dopravní expert též varuje před výměnou brzd v domácích podmínkách nebo v „garážové“ opravně, kde po instalaci nového obložení nebyla odborně vymezena vůle mezi kotoučem a destičkou. Tato zpočátku překvapivá situace sice má snadné řešení, a to několikrát po sobě sešlápnout brzdový pedál, čímž se vše nastaví do normálu. Velmi důležitým servisním krokem při výměně komponent je i správné odvzdušnění brzdového systému. Rozhodně proto doporučujeme takové zásahy nechat na profesionálech.

Uvaření brzdovky
Jakákoli ztráta brzdného účinku znamená prodloužení dráhy do zastavení, nikoli však nutně tragédii. Typickým příkladem potenciálního průšvihu je přehřátí brzd při jízdě z táhlého kopce. Během klesání brzděte krátkodobě a intenzivně, pomáhejte si též motorem.
Jestliže budete trvale přibrzďovat, můžete brzy přehrát brzdy, které ztratí svoji účinnost. Pokud k tomu dojde, je nutné zastavit za každou cenu. Prvně plynule přeřaďte na nižší rychlostní stupeň. Při nevhodné změně kvaltu totiž hrozí zablokování kol hnací nápravy, což situaci zhorší. Vyvarujte se také jízdě na neutrál.

Pro plechy bolavé zpomalení je tření vozu o svodidla, avšak v nouzi vám může zachránit život. Nejde-li jinak, konečným řešením je nejspíše náraz, pokud možno do měkkého, ne do stromu či skály. Vždy volte čelní střet, ten je pro posádku kvůli deformačním zónám a zádržným systémům nejbezpečnější.
„Vyvarujte se zbytečně dlouhé snaze upozornit ostatní na kritickou situaci. Pokud hrozí bezprostřední ohrožení ostatních účastníků provozu, je troubení, popřípadě varovné blikání nezbytné. Jinak ale zbytečně prodlužuje reakce a zhoršuje koncentraci na řešení nastalé situace. A než okolí vyhodnotí, co se děje, bývá většinou pozdě,“

Nešetřete, investujte
Většina aut má klasické dvouokruhové brzdy, a pokud dojde k poruše jednoho okruhu, poklesne jejich účinek. Vozy tohoto typu však podle Karla Mulače musí splňovat hodnotu zpomalení 2,44 m/s². I když máte pedál prošlápnutý k podlaze, nepolevujte a stále brzděte.
„Ztráta podtlaku nemá vliv na samotnou účinnost brzd, ovšem řidič je zvyklý na pomoc posilovače, takže v krizi musí na pedál vyvinout osmi až desetinásobně větší sílu než obvykle.„Nouzovým řešením může být i použití klasické ruční brzdy. Není ale tak silné, protože působí většinou na jednu nápravu a při prudkém zatažení může dojít k zablokování kol, a tudíž ztrátě stability,“ dodal.

K předcházení malérům patří pravidelný servis. Pokud periodicky (každé dva roky) neměníte brzdovou kapalinu, může dojít vlivem snížení bodu varu při přehřátí k zavzdušnění soustavy a propadu brzdového pedálu.
Bezpečnější moderna
Podceňujete moderní auta s motory s menšími zdvihovými objemy? Máme poněkud překvapivou zprávu. Tyto vozy umí zastavit díky elektronice daleko dříve a bezpečněji než srovnatelné automobily staré dvě dekády.„Konstrukce celého brzdového systému je dimenzována s daleko větší bezpečností, než tomu bylo dříve. Řada podsystémů elektronické stabilizace dokáže eliminovat ztrátu podtlaku nebo přehřátí brzd. Dnešní systémy zvládají i vysušování brzdových kotoučů při delší jízdě za deště. Díky tomu má řidič k dispozici od prvního okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu plnou zpomalovací účinnost,“ uvádí na pravou míru člen týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.
Každá krize má tedy jiné řešení, ale lepší je těmto situacím předcházet. Před jízdou si vždy uvědomte, jakým jedete autem a zohledněte jeho stav. Tomu přizpůsobte styl a cíl jízdy.

8.6.2020

[277]

Nahoru